ادامه بحران سودان؛ حمله‌های هوایی جان دست‌کم ۴۰ نفر را در خارطوم گرفت

در جنگی که از ۱۵ آوریل در سودان شروع شد، بیش از هفت هزار نفر کشته شده‌اند

به گزارش سازمان ملل بیش از پنج میلیون نفر در اثر جنگ داخلی سودان آواره شده‌اند ـ AFP

بر اثر حمله‌های هوایی یکشنبه، ۱۰ سپتامبر (۱۹ شهریور)، در جنوب خارطوم، پایتخت سودان، دست‌کم ۴۰ نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند. این حمله‌های هوایی در حالی انجام گرفت که جنگ بین ارتش سودان و شبه‌نظامیان موسوم به «نیروهای پشتیبانی سریع» به پایان پنجمین ماه آن نزدیک می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یورش یکشنبه، از مرگبارترین حمله‌ها در جنگی بود که از آوریل بین عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان، و محمد حمدان دقلو، معاون سابق او و فرمانده کنونی نیروهای پشتیبانی سریع، شکل گرفته است.

کمیته مقاومت محلی، از گروه‌هایی که تظاهرات‌های دموکراسی‌خواهانه را در سودان سازماندهی می‌کرد و اینک به قربانیان جنگ کمک می‌کند، گفت: «حدود ساعت هفت صبح، هواپیماهای نظامی منطقه بازار قورو را بمباران کردند و تعداد قربانیان این حمله به ۴۰ نفر می‌رسد.»

این کمیته افزود که پیش‌بینی می‌شود شمار تلفات افزایش یابد و هنوز نمی‌توان آمار نهایی را اعلام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس برخی برآوردها، در این درگیری که از ۱۵ آوریل در سودان آغاز شد، تاکنون نزدیک به هفت هزار و ۵۰۰ نفر کشته شده‌اند. با این حال، تخمین زده می‌شود که شمار واقعی کشته‌شدگان بسیار بیشتر باشد، زیرا برخی کارشناسان معتقدند که بسیاری از مجروحان و کشته‌شدگان هیچگاه به بیمارستان‌ها یا سردخانه‌ها نرسیده‌اند.

بر اثر تداوم جدال بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع در سودان، دسترسی به بسیاری از مناطق کشور کاملا قطع شده است و طرف‌های درگیر، تلفات نیروهای خود را اعلام نمی‌کنند.

با گذشت نزدیک به پنج ماه از آغاز جنگ، هیچ‌یک از طرفین درگیری هنوز نتوانسته است بر دیگری برتری یابد یا با آن به سازش برسد.

نیروهای مسلح ارتش آسمان خارطوم را کنترل می‌کنند، در حالیکه جنگنده‌های نیروهای پشتیبانی سریع همچنان بر خیابان‌های شهر تسلط دارند.

ارتش به گلوله‌باران بی‌رویه مناطق مسکونی متهم است که شبه‌نظامیان به شیوه‌های مختلف، از جمله تسخیر خانه‌ها و بیرون کردن ساکنانشان، در آنجا پنهان شده‌اند.

فقط در خارطوم، بیش از ۲.۸ میلیون نفر از جمعیت پنج میلیون نفری پیش از شروع این بحران، از شهر گریخته‌اند. کسانی که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند پایتخت سودان را ترک کنند، در دام حمله‌های هوایی، آتش توپخانه و نبردهای خیابانی گرفتار شده‌اند و مجبورند با جیره‌بندی آب و برق سر کنند.

علاوه بر پایتخت، جنگ در منطقه غربی دارفور نیز متمرکز شده است و خشونت‌های مرتبط با نیروهای شبه‌نظامی پشتیبانی سریع و متحدانش در این ناحیه، دادگاه کیفری بین‌المللی را بر آن داشته است که تحقیقات جدیدی را در مورد جنایات جنگی آغاز کند.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، در مجموع بیش از پنج میلیون شهروند سودان مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند و بیش از میلیون نفر از آوارگان به کشورهای همسایه گریخته‌اند. تخمین زده می‌شود که بیش از ۷۵۰ هزار نفر از شهروندان سودان به سمت مصر یا چاد رفته باشند.

در ماه‌های اولیه جنگ، چندین آتش‌بس با میانجیگری ایالات متحده و عربستان سعودی برقرار شد، اما دست‌کم ۹ توافق آتش‌بس ناکام ماند.

به باور برخی از تحلیلگران، تحرکات اخیر عبدالفتاح برهان، از جمله سفر به مصر، سودان جنوبی و قطر، نشانه بازگشت احتمالی دیپلماسی در این کشور است؛ هرچند، هم او و هم دقلو، همچنان به اظهارات و رفتارهای خصمانه ادامه می‌دهند.

این دو ژنرال که در جریان کودتای اکتبر ۲۰۲۱ کنار یکدیگر بودند و دولت غیرنظامی پیشین سودان را سرنگون کردند، از بیش از پنج ماه پیش درگیر جنگی شده‌اند که انتقال دموکراتیک قدرت و ادغام نیروهای واکنش سریع را در بدنه ارتش رسمی از مسیر خود خارج کرده است و با  تداوم اختلاف‌ها، به خونریزی و تخریب انجامیده است. 

بیشتر از جهان